De wereld draait om mij 

Wanneer een kind tussen de 1,5 tot 2 jaar is, bekijkt het de wereld nog volledig van uit zichzelf. Rekening houden met de ander of samen delen is nog erg moeilijk. Andere kinderen lijken meer als voorwerp dan als mens beschouwd te worden. Er worden wel reacties uitgelokt, maar een peuter kan dit nog niet koppelen aan eigen ervaringen van pijn of verdriet.
Ondanks dit verwachten we vaak wel van het kind dat het rekening houdt met de ander en lief samen gaat spelen.

Jonge peuters hebben ook nog moeite met abrupte overgangen en houden er van als dingen afgemaakt worden. Kleine rituele in de vorm een liedje of een spreuk zijn een fijne manier om aan te geven dat iets ‘klaar’ is. Door hier rekening mee te houden kun je soms een driftbui voor zijn.

Ook een kind van 3 jaar heeft nog geen eigen geweten. In de aanwezigheid van één van de ouders weet het al goed wat wel en niet mag. Maar zonder die aanwezigheid is de rem weg en wordt er toch opeens een muurtekening gemaakt of zit je kind met z’n hand in de pot chocoladepasta. In deze fase is de ouder van het kind het geweten en deze ontbreekt op dat moment.

Het is goed om vaardigheden die het kind zelfredzamer maken samen te oefenen. Zoals het zelf uitkleden, de trap op lopen of mee helpen met soppen en stoffen. Kinderen zijn vaak heel trots op zijn nieuwe prestaties. Keuzes maken uit een veelheid aan mogelijkheden is voor een peuter nog moeilijk. Zoals bijvoorbeeld bij het kiezen van kleding in de ochtend is het goed om zelf de leiding te nemen.

Kinderen spelen niet om te leren

Het plezier dat een kind beleeft tijdens spelen straalt je vaak tegemoet. Het kind speelt niet om te leren of omdat het zich wil ontwikkelen, maar omdat het graag speelt.
Samen met een volwassene stoeien, ballen en knutselen. Tekenen, schilderen en kleien; kliederen dat is wat peuters graag doen. Verder houden veel kinderen van boekjes lezen, rijmpjes en liedjes zingen.

Spelen is noodzakelijk voor een gezonde ontwikkeling. De hele lichaamsbeheersing, de zintuigelijke ontwikkeling, de taal, de denkontwikkeling en de sociale omgang worden al spelenderwijs geoefend.

Bron: Groeiwijzer

 

Delen
Facebooktwitterpinterestlinkedin