gebaar eten Hou je ook zo van lekker eten en kokkerellen? Denk je een heerlijk maaltijd gemaakt te hebben, wil je kleintje niet eens een hapje nemen om te proeven! Je bent zeker niet de enige die af en toe teleurgesteld wordt. Hoe ga jij daar als ouder mee om? Vroeger was het zonder eten naar bed, geen toetje, of alleen aan de keukentafel met een bordje koud eten…

Gelukkig wordt elk kind geboren met de intuïtieve aandrang om te eten en in leven te blijven. We hoeven ons dus geen zorgen te maken dat ze niet voldoende binnen krijgen. We zien juist steeds meer kinderen die last krijgen van overgewicht. Toch blijkt uit onderzoek van Nutricia dat peuters en dreumesen te weinig waardevolle voedingsstoffen naar binnen krijgen. Vooral als het gaat om groente, ijzer en vitamine D is het volgens onderzoekers ‘bedroevend gesteld.’

Maar wat kan Babygebaren bijdragen aan het eten van je kind te bevorderen?
Ik ging laatst met mijn dochter (20 mnd) boodschappen doen. Net voordat we weg gingen maakte ze voor het eerst een zin van 3 woordjes in gebaren! WINKEL, BOODSCHAPPEN, VIS! “Goed idee”, zei ik. “We gaan vandaag lekker een visje eten”. Al zijn ze nog zo klein, ook je kindje heeft voorkeur voor bepaalde gerechten en heeft de ene dag geen zin in pasta en de andere dag is het smullen. Het zijn toch gewoon kleine mensjes. Hoe leuk is het als je kindje je duidelijk kan maken wat ze lekker vinden, nog voor ze echt kunnen praten? Zo noemt ze de laatste tijd alles op wat ze lekker vind: IJS lekker, EI lekker, Appel lekker …. Naast de gebaren die ze maakt zegt ze nu ook de woordjes erbij.

Gebaren met je kindje zorgt enerzijds voor een leuke interactie met je kindje en aan de andere kant geef je je kind de mogelijkheid zelf ook zijn of haar behoeften duidelijk te maken. Zo kunnen ze met gebaren zelf aangeven of ze wat willen drinken of eten en wat ze willen. Melk, of sap. Kaas, of jam op brood. En of ze nog meer willen of dat ze klaar zijn.

Een ander mooi voorbeeld is dat je met gebaren heel goed je kind kan voorbereiden op wat komen gaat. Net voordat je gaat eten vertel je je kindje dat het eten bijna klaar is en dat ze aan tafel kan. Hierbij maak je dan meteen het gebaar van ETEN. Dan tijdens het eten herhaal je het gebaar voor ETEN nogmaals, terwijl je zegt, “wat zijn we lekker aan het eten hé”. En als je kindje klaar is kan hij dit zelf aangeven met het gebaar voor KLAAR. En dan herhaal je nog eens het gebaar voor ETEN, terwijl je zegt. “Ja, we zijn KLAAR met ETEN.
Je vraagt je misschien af waarom je dit drie maal herhaald. Maar herhaling is het keyword dat in bijna alle gevallen bij kinderen opgaat. Zo leert je kindje een link te leggen tussen de woorden en gebaren die je maakt en vervolgens de handeling die daar het gevolg van is. En als je kind merkt dat hun gebaar voor ETEN er voor zorgt dat ze wat lekkers te eten krijgen, dan zullen ze dit zeker gaan gebruiken. Vervolgens zullen de gebaren van je kind geleidelijk aan over gaan in woordjes.

Voor meer informatie of een reactie klik hier

Delen
Facebooktwitterpinterestlinkedin