Hoe kan Babygebaren de taalontwikkeling van mijn kind stimuleren?

Een van de meeste gestelde vragen over de taalontwikkeling, die ik krijg van ouders en professionals is het volgende. Gaan kinderen niet later praten als ze zich al in gebaren kunnen uitdrukken? Want waarom zouden kinderen de taal leren als ze prima begrepen worden? Kinderen die geen gebaren leren, communiceren van naturen in lichaamstaal. Ze wijzen naar dat wat ze willen, zeggen die, die, die, of beginnen te schreeuwen als ze niet begrepen worden of als er niet naar hun wensen geluisterd wordt.

Hoe frustrerend is het, als je op vakantie bent en de taal niet goed beheerst? Je kan misschien met handen en voeten een heel eind komen, maar als je iets heel specifieks wilt vragen of vertellen, dan kan het behoorlijk lastig zijn.

Wanneer kinderen merken dat ze met schreeuwen of wijzen iets voor elkaar kunnen krijgen, zullen ze dit gaan gebruiken om ons iets duidelijk te maken. Maar als ze op die manier kunnen communiceren gaan ze dan wel praten? Natuurlijk wel! Met taal kunnen kinderen zich veel nauwkeuriger uitdrukken en het scheelt heel wat inspanning. Dat geld ook voor kinderen die Babygebaren leren.
Gebaren gaat vooraf aan praten, net zoals kruipen vooraf gaat aan lopen (Lissa Zeviar). Kinderen die zich prima kunnen verplaatsen door te kruipen zullen uiteindelijk over gaan op lopen. Kinderen die gebaren leren gaan niet later praten dan kinderen die geen gebaren geleerd hebben, maar ze kunnen zich wel eerder verstaanbaar maken.

Baby’s die met 6 maanden in aanraking zijn gekomen met gebarentaal kunnen rond ongeveer 8 maanden al 5 gebaren maken en soms al 1 gesproken woordje zeggen! Ieder kind ontwikkeld zich natuurlijk in een eigen tempo. Zo kan het ene kind op het gebied van taal wat verder zijn terwijl het andere kind een voorsprong heeft op motorisch vlak.

Communicatie is een centraal begrip binnen de ontwikkeling en educatie van kinderen. Communiceren, zichzelf uitdrukken, kunnen kinderen in potentie op honderd manieren, in honderd talen. Het tot bloei brengen van, al deze potentiële talen, naast de gesproken en geschreven taal, verrijkt de mogelijkheden tot communicatie tot uitwisseling en leren over zichzelf, de anderen en de wereld.  (Reggio Emilia).
Een van deze talen die voor een tweerichtingsverkeer zorgt is gebarentaal. Wanneer je de Nederlandse taal ondersteund met gebaren, dan kunnen kinderen zelf ook het initiatief nemen om een gesprekje te starten. Wanneer ze bijvoorbeeld een vieze luier hebben of misschien wat willen drinken dan kunnen ze dit zelf duidelijk maken met een gebaar.

Maar hoe kan je zelf aan de slag met Babygebaren en de taalontwikkeling van je kind stimuleren?

  1. Start met 6 tot 12 gebaren. Houd hierbij rekening met dat wat je kind interessant vindt. Welk speeltje is favoriet, welk fruit vind je kind het lekkerst, welke dieren zijn hebben zijn interesse?
  2. Kijk naar je kindje om er achter te komen wat ze bezig houdt. Dit zijn namelijk perfecte momenten om gebaren te leren.
  3. Trek de aandacht van je kindje door het noemen van zijn naam, of even een kleine aanraking. Probeer hierbij aan te sluiten bij dat waar het kind zelf mee bezig is en niet te storen in dat waar hij mee bezig is.

Vond je het interessant om te lezen en heb je nog vragen klik dan hier

 

Delen
Facebooktwitterpinterestlinkedin